Niet de aanhoudende jihad, niet de strijd om Kobani, niet het opvlammen van de eurocrisis en de dreigende grexit, niet de anti-islambetogingen in Duitsland, niet de mensensmokkel met spookschepen, niet een IS-aanslag in Saudi-Arabië, nee, hét voorpaginanieuws in de Telegraaf is vandaag polderhunk boer Tom.
Boer Tom is een deelnemer aan het tv-programma Boer Zoekt Vrouw en deze 32-jarige tulpenteler heeft de afgelopen tijd nogal wat vrouwenharten sneller doen kloppen. Maar liefst 1800 vrouwen hebben een liefdesverklaring aan deze knappe BzV-boer geschreven. Er moest naar verluidt zelfs een apart bestelbusje aan te pas komen om al die brieven bij boer Tom te bezorgen. Althans, dat meldden de BzV-makers vorige week. 1800 fatsoenlijke liefdesbrieven, al dan niet met kiekje erbij, passen natuurlijk gewoon in een grote boodschappentas, maar de BzV-makers sturen zo’n bericht de wereld in om mensen nieuwsgierig te maken naar de bewuste bollenboer.
Vroeger heetten knappe mannen gewoon ‘knap’, maar nu hebben ze ‘looks’, althans volgens sommige Nederlandse media, die kennelijk de woorden spetter, stoot of stuk niet meer kennen, of die woorden althans hebben ingewisseld voor het Engelse woord hunk. Omdat Tom een boer is, is hij volgens de Telegraaf bovendien niet een gewone hunk, maar een polderhunk. Vroeger zouden we hebben gezegd: een boerenbrok. Dat woord is niet alleen veel Nederlandser maar ook veel multifunctioneler dan polderhunk, want boerenbrok kan zowel op een knappe jongeman uit de boerenstand als op een lekkere boerendeerne van toepassing zijn.
Het Telegraaf-publiek klaagt doorgaans om het hardst als het gaat om de Verloedering Van Het Nederlands Door Al Dat Engels, maar het is toch vaak De Telegraaf zelf die geschikte Nederlandse benamingen verruilt voor Engelse woorden of – in dit geval – een half-Engelse samenstelling van eigen makelij.
Maar genoeg gemopperd: waarom is de polderhunk voorpaginanieuws? Nou, bollenboer Tom is gewoon té knap voor Boer zoekt Vrouw, hij zou de hulp van Yvon Jaspers helemaal niet nodig hebben en bovendien zou hij een feestbeest zijn die al een vriendin heeft (op de kermis ontmoet, dat dan weer wel).
Ongetwijfeld is dat allemaal het geval, maar het is ook niet denkbeeldig dat de bollenbaas met dit soort berichten platweg gehypet wordt om meer kijkers naar het programma te lokken. Als dat het geval is, heeft de marketingafdeling van de KRO, die Boer zoekt Vrouw uitzendt, dezer dagen goed werk geleverd. Zelfs wij schrijven erover.
Geef een reactie