Buskapingen, scheepskapingen, treinkapingen, vliegtuigkapingen – met die samenstellingen dachten we dat het rijtje kapingen wel compleet was. Maar sinds vandaag weten we dat er ook truckkapingen bestaan. Eigenlijk wisten we dat gisteren al, want toen pleegde een terrorist met een gekaapte vrachtwagen een aanslag op een kerstmarkt in Berlijn. Maar vandaag staat het woord truckkaping voor het eerst in de krant. In de Volkskrant om precies te zijn. En in het Nederlands Dagblad, dat tegenwoordig redactionele inhoud met de Volkskrant deelt.
Truckkaping is in principe een doorzichtige samenstelling, die dus niet veel meer betekent dan ‘kaping van een truck’. Kenmerk van een kaping is dat het doorgaans een openbaar vervoermiddel betreft dat wordt overmeesterd om de inzittenden te gijzelen. Zo’n traditionele kaping gaat gepaard met een of andere eis, bijvoorbeeld een eis om losgeld te betalen. Pas als dat losgeld betaald is, worden de inzittenden vrijgelaten en/of het vervoermiddel aan de eigenaar teruggegeven.
Daarin lijkt truckkaping te verschillen van bus-, trein- en vliegtuigkapingen. In de eerste plaats is een truck geen openbaar vervoermiddel. In de tweede plaats is het doel van de kaping geen losgeld. De truck wordt gekaapt om er een aanslag mee te plegen. Met datzelfde doel werden op 11 september 2001 trouwens ook al eens vliegtuigen gekaapt.
Eigenlijk impliceren de betekenisverandering die het woord vliegtuigkaping op 11 september 2001 heeft doorgemaakt en de introductie van het woord truckkaping op 21 december 2016 dat de woordenboekbeschrijvingen van kapen en kaping niet meer helemaal adequaat zijn. Bij het kapen gaat het voortaan om het overmeesteren van een vervoermiddel met als doel het vragen van losgeld voor het vervoermiddel en zijn eventuele inzittenden óf met als doel het plegen van aanslagen.
Geef een reactie