Sommige mensen ergeren zich mateloos aan lawaai in horecagelegenheden. Onverstaanbare gesprekspartners zijn immers fnuikend voor een goede conversatie en piepende oren na bar- of discomuziek voelen de volgende ochtend aan als een ware horecakater. Vandaar dat de recensiesite Iens, waarop gasten horecagelegenheden kunnen beoordelen, een geluidsknop heeft toegevoegd. Daarmee kun je met één druk op de knop aangeven dat de akoestiek niet deugt, dat de muziek oorverdovend is.
Gebruikers van Iens kunnen kiezen uit een aantal varianten: ‘rumoerig’, ‘levendig’, ‘precies goed, ‘rustig’ of ‘erg rustig’. Zulke predicaten zijn weliswaar heel persoonlijk – wat de een rumoerig vindt, vindt de ander levendig – maar ze geven wel een indicatie over het geluidsniveau. De Volkskrant schrijft er vandaag over en heeft het in verband hiermee over een geluidsrecensie. We kenden al wel belevingsrecensie, geurrecensie en smaakrecensie, maar geluidsrecensie bevestigt vooral dat recensie een productief woord geworden is in samenstellingen die heel specifiek een bepaald onderdeel van iets beoordelen.
Geef een reactie