Nausica Marbe trekt vandaag van leer tegen het Forum voor Democratie. Die partij blijkt op haar site onder de kop ‘Breek het kunstkartel’ een nogal merkwaardige visie op moderne kunst te hebben:
De huidige kunstmarkt keert zich tegen dit principe door de nadruk te leggen op kunstwerken met een grensverleggende afzichtelijkheid of brutaliteit. Het doel is niet meer om het publiek te verzadigen of te onderwijzen, maar om het van zijn stuk te brengen. Hoe groter de schok, hoe groter het bod. De media spelen onder een hoedje met deze nieuwe tendens, door beeldende kunstenaars als Koons en Hirst de hemel in te prijzen.
Marbe schrijft: ‘De tekst is lachwekkend stupide, maar het lachen vergaat je als je weet dat Forumleider Baudet zelf ook woeste kunsttheorettes koestert.’ Baudet, die Rem Koolhaas al eens ’de grootste misdadiger tegen de menselijkheid’ noemde, blijkt een ‘restrictieve kunstpolitiek’ voor te staan, ‘met gerichte aanvallen op mensen uit de culturele sector.’ Het idee van het kunstkartel herinnert aan het naziconcept ‘entartete Kunst’ en riekt allemaal een beetje heel erg naar fascisme, vindt Marbe.
Hoewel kunstkartel vorige week al op de website van het FvD stond, maakt het vandaag pas zijn debuut in de media. Na partijkartel, dat ook door Forum voor Democratie is geïntroduceerd, is het misschien niet zo’n opmerkelijke samenstelling, maar wat dit woord toch interessant maakt, is dat het erop begint te lijken dat kartel een typische FvD-term wordt om iets te bekritiseren. Het wordt een politieke term, te vergelijken met de kritische PVV-term ‘linkse hobby’. Kartel heeft van zichzelf een negatieve bijklank en door dit te verbinden met de naam van een kunstvorm of wat dan ook, wordt het daarmee bedoelde automatisch in een negatief daglicht geplaatst.
Als kunstkartel ingeburgerd raakt, kunnen we binnenkort ongetwijfeld ook het woord literatuurkartel verwachten, muziekkartel, cabaretkartel, operakartel. Misschien kan het koekenbakkerskartel van Thierry Baudet eens ophouden het woord kartel zo te misbruiken.