Ruim een week geleden is in Amerika een Tesla verongelukt. De auto was in autopilotstand op een betonnen pijler geklapt, waardoor ‘het midden van de auto werd verscheurd’, aldus NU.Nl op 31-3-2018, dat eraan toevoegde: ‘Wel is duidelijk dat de gevolgen zo ernstig waren door het ontbreken van een zogenoemde rimpelbuisobstakelbeveiliger (RIMOB)’.
Rimpelbuisobstakelbeveiliger – met z’n 28 letters past het woord in elk geval niet op het scrabblebord. Maar dat is geen reden om het niet te bespreken. Rimpelbuisobstakelbeveiliger is een samenstelling van rimpelbuis en obstakelbeveiliger, die als vakterm door Rijkswaterstaat wordt gebruikt.
Obstakelbeveiliger kun je interpreteren als een voorwerp om een betonnen pijler of een stuk straatmeubilair te beveiligen tegen uit de bocht vliegende verkeersdeelnemers. In werkelijkheid wordt de obstakelbeveiliger meestal omschreven vanuit een iets ander perspectief, namelijk als een maatregel of voorwerp om verkeersdeelnemers te beveiligen: een constructie bij een voorwerp langs de weg dienend om bij aanrijdingen de vrijkomende botsenergie te absorberen om zo het risico op letsel van de inzittenden van het bij een botsing betrokken voertuig te beperken.
Het woord rimpelbuis zegt iets over de uitvoering en de werking van deze obstakelbeveiliger: het is een type vangrail bestaande uit metalen en aluminium delen die bij een botsing in de lengterichting worden samengedrukt.
Rimpelbuisobstakelbeveiliger is een hele mond vol. Vandaar dat Rijkswaterstaat zelf het vaak heeft over RIMOB. Die taalvorm is opgebouwd uit de eerste drie letters van rimpelbuis en de beginletters van de samenstellende delen van obstakelbeveiliger. In feite is RIMOB daarom geen afkorting maar een letterwoord, net als bijvoorbeeld radar. Uit het oogpunt van spelling zou het dan ook verdedigbaar zijn RIMOB geheel met kleine letters te spellen.
Definitie
rimpelbuisobstakelbeveiliger (m, -s) bij betonnen voorwerpen langs de weg (bv. viaductpijlers) geplaatste constructie van metalen en aluminium delen die bij een botsing in de lengterichting worden samengedrukt om de klap op te vangen en het risico op letsel bij de inzittenden van het betrokken voertuig te beperken
A.J.B. Sirks
Ja, ik zag het woord net. Een heftige samenstelling is het wel. Het Duits is duidelijker: Aufpralldämpfer, aanrijdingsdemper of, korter, klapdemper zou m.i. te prefereren zijn. Het geeft het doel van de installatie aan, rimob zegt in feite niets dan dat het doel is, de vangrail te beschermer. Alsof deze na de aanrijding op dat punt nog heel is. En de automobilist dan? Maar ik ben ook voor plofzak i.p.v. airbag.