Laadpaalklevers. Al sinds begin 2017 ergeren we ons collectief aan zulke bezitters of gebruikers van elektrische auto’s, die hun voertuig ook ná het laden van de accu soms nog urenlang aan een publieke laadpaal laten ‘hangen’. Begin vorig jaar schreven we daar al eens een stukje over, naar aanleiding van het mediadebuut van het woord laadpaalkever in De Volkskrant.
Vandaag treffen we op de website van de VRT een nieuwe samenstelling met laadpaal aan: laadpaalmol. De laadpaalmol is volgens de VRT namelijk een nog groter kwaad dan de laadpaalklever:
Ze gebruiken de plaatsen met laadpalen als permanente parkeerplaats die ze zich gewoon toe-eigenen. Laadpaalmollen ondergraven het hele marktmodel van de laadpalen. Het gaat trouwens niet enkel om elektrische rijders, ook andere auto’s bezetten soms langdurig laadplaatsen. Voor laadpaalmollen is dringend een nieuw sleepbeleid nodig, want tot vandaag kunnen deze wagens niet weggesleept worden.
In de samenstelling laadpaalmol wordt mol figuurlijk gebruikt. In het citaat is sprake van parkeerders die het marktmodel van de laadpalen ‘ondergraven’. Door dat ‘ondergraven’ worden deze parkeerders mollen genoemd. Mogelijk speelt er in de benaming laadpaalmol ook een andere associatie mee die we bij het woord mol hebben: ‘iemand die zich ergens ingraaft’, d.w.z. iemand die ergens een positie inneemt die hij niet meer wil verlaten.
Definitie
laadpaalmol (de, -len) bezitter van een elektrisch voertuig die een openbare laadplaats als permanente parkeerplaats gebruikt, waardoor het uitgangspunt dat publieke laadpalen ter beschikking staan aan verschillende autobezitters wordt ondergraven
Geef een reactie