Het gaat niet goed met de millennials, schrijft De Volkskrant vandaag:
We hebben te maken met een hoop uitdagingen, van omgaan met druk en eindeloze prikkels tot baanonzekerheid, maar we hebben als avocadogeneratie’ ook veel kansen. Succes voor ons betekent meer dan materiële status of de hoogte van een inkomen. Succesvol zijn betekent energie krijgen van wat je doet, jezelf blijvend kunnen ontwikkelen, een goede werk-privébalans, de vrijheid hebben om een dag thuis te werken. Het is een proces, de verwachtingen van onszelf en de maatschappelijke druk zijn hoog.
Avocadogeneratie?
Jawel, dat is een vertaling van avocado generation, de Engelse term voor de generatie van circa mensen van rond 25-35, de zogeheten millennials, die de avocado hip hebben gemaakt in allerlei al dan niet veganistische gerechten. Hierdoor is intussen ook de prijs van deze vrucht gestegen. Meer in het algemeen verwijst avocadogeneratie daarom naar de generatie van ‘jongere ouderen’ met een vrij exclusieve levensstijl, vaak zelfs een exclusieve levensstijl die ze zich op basis van hun flexibele werk en inkomen eigenlijk niet kunnen permitteren.
Avocadogeneratie stond slechts één keer eerder in een Nederlandse krant, namelijk in een bericht over hippe woningstarters in Londen in het FD.
Definitie
avocadogeneratie (de, g.mv.) generatie van de millennials, die een vrij exclusieve levensstijl ambiëren, ontleend aan Engels avocado generation, een term die zijn naam ontleent aan de door de millennials gepopulariseerde (en kostbaar gemaakte) avocado
Geef een reactie