Trouw schrijft vandaag over gerichte advertenties die gebaseerd zijn op iemands zoekgedrag. Dat zoekgedrag wordt min of meer automatisch in kaart gebracht terwijl de consument op het internet surft en bedrijven kunnen op basis daarvan doelgericht adverteren. Volgadvertenties noemt de krant de advertenties waarmee dit gebeurt, en daarmee hebben we een nieuw woord te pakken, dat wil zeggen: volgadvertentie maakt vandaag zijn mediadebuut.
Dat wil echter niet zeggen dat het woord nooit eerder werd gebruikt. Het is op internet hier en daar – vooral op sites van uitvaartondernemers – te vinden in de betekenis ‘advertentie na een eerste advertentie’, dus eigenlijk als verkorting van vervolgadvertentie. Daarnaast is volgadvertentie in de betekenis waarin Trouw het vandaag gebruikt, niet geheel onbekend op gespecialiseerde reclamesites. Volgadvertentie is dus een vakterm, die nu een keer doordringt in de algemene media en daarmee een treetje stijgt op de courantheidsladder.
Europese politici maken zich trouwens zorgen over zulke volgadvertenties, schrijft de krant. Ze vinden dat de privacy in het geding is.
Definitie
volgadvertentie (de, -s) gerichte onlineadvertentie gebaseerd op iemands zoek- en surfgedrag
Geef een reactie