Vandaag lezen we in een verhandeling over het begrip brede welvaart in het Friesch Dagblad:
Bij Brede Welvaart verkeren welvaart, welzijn en welbevinden in evenwicht, zoals betekeniseconoom Kees Klomp het noemt, en ontstaat een systeem waarin materiële en immateriële welvaart in balans zijn.
Betekeniseconoom is een beoefenaar van de betekeniseconomie, een begrip dat al in 2010 zijn mediadebuut maakte in het horecavakblad Missett Horeca:
De beleveniseconomie ligt al weer achter ons. Mensen willen tegenwoordig een betekeniseconomie. Bedrijven moeten betekenisvol zijn. Een goed voorbeeld daarvan is de brand utility: een product, dienst of service dat/die een merk aanbiedt om zichzelf te promoten en waar internetbezoekers ook echt wat aan hebben.
Het woord werd overigens pas een paar jaar later opgepikt door de landelijke media en was recentelijk is het courant geworden.
Definitie
betekeniseconomie (de, g.mv.) economie waarin belang gehecht wordt aan de maatschappelijke betekenis van producten en diensten, en waarin de relevantie ervan als koopargument dient
betekeniseconoom (de, …economen) econoom die onderzoek doet naar de betekeniseconomie
Geef een reactie