Een modecollectief uit New York bedacht onlangs de Big Red Boot: clowneske knalrode, gigagrote laarzen van spekglad rubber à raison van 350 dollar. Er werden TikTokfilmpjes van gemaakt, schrijft NRC vandaag, en de laarzen vlogen de winkel uit:
De Big Red Boot past bij een trend die al langer gaande is in de modewereld: opvallende, haast clowneske kledingstukken en accessoires die vooral bedoeld zijn om indruk te maken op sociale media. Clickbait-kleren, in modejargon.
Clickbait kennen we al langer. Dat Engelse leenwoord verwijst naar een ‘veelal sensationeel bericht of beeld op een webpagina dat dient om gebruikers te laten klikken op een link waarmee ze op een commerciële webpagina belanden’. Dit woord blijkt nu ook als eerste deel van samenstellingen te kunnen optreden, want nu clickbaitkleren eenmaal is aangetroffen, kun je clickbait voor elke andere productnaam zetten: clickbaitschoenen, clickbaitmode. Dit soort woorden verwijst naar producten die opvallen op internet en die dus als doel hebben internetgebruikers te laten (door)klikken naar de webpagina van de producent.
Definitie
clickbaitkleren (de, meervoud) kleren die dermate opvallen dat de beschrijving of afbeelding ervan primair dient internetgebruikers naar de website van de producent of leverancier te lokken potentiële belangrijk
Geef een reactie