Dat de sociale media ontaard zijn, is al langer bekend, maar is toch nieuws nu de bazen van onder meer X (voorheen Twitter) en Facebook en Instagram (Meta van Zuckerberg) zich achter het leiderschap van de nieuwe Amerikaanse president Donald Trump scharen. De Volkskrant schrijft er vandaag over en merkt spijtig op:
Wat ooit begon als een speeltuin voor schattige kattenvideo’s is uitgegroeid tot een giftige radicaliseringsfabriek.
Het is de eerste keer dat het woord radicaliseringsfabriek in een Nederlandse krant opduikt. In een Belgische krant figureerde het woord al weleens eerder. Interessant aan deze samenstelling is het tweede deel: fabriek. Dat wordt in deze samenstelling niet letterlijk gebruikt ter aanduiding van een onderneming die op grote schaal industriële producten voortbrengt, en ook niet in de figuurlijke betekenis ‘onpersoonlijk werkende instelling die op grote schaal diensten aanbiedt’ (zoals in de samenstellingen onderwijsfabriek of uitkeringsfabriek). In de samenstelling radicaliseringsfabriek verwijst fabriek naar een organisatie, van welke aard dan ook, waar degenen die erbij betrokken zijn, het risico lopen te radicaliseren. In dat opzicht lijkt radicaliseringsfabriek op bijvoorbeeld burn-outfabriek: een instelling die zoveel van mensen (werknemers of andere betrokkenen) vergt, dat ze een burn-out krijgen.
Definitie
radicaliseringsfabriek (de. -en) organisatie waar degenen die erbij betrokken zijn, als werknemer of klant (gebruiker), op grote schaal het risico lopen te radicaliseren, m.n. gebruikt ter aanduiding van de niet-gemodereerde socialemediaplatforms
Geef een reactie