De Telegraaf schrijft vandaag over een nieuw fenomeen in ons land, het instragrammuseum, dat elders in de wereld al langer bestaat:
In Azië en Verenigde Staten zijn ze razend populair: Instagram musea. Kunstexposities waar bezoekers kunnen poseren met kleurrijke decorstukken en achtergronden. De foto’s of selfies die worden gemaakt doen het gegarandeerd goed op Instagram, een socialemedia-app waar gebruikers foto’s kunnen delen met de wereld.
Instagrammuseum is gevormd met de merknaam Instagram, die voluit maar ook in de verkorting insta ook al geruime tijd succesvol is in onze taal, waarin er allerlei samenstellingen mee worden gevormd. Instagrammuseum maakte overigens vorige maand al zijn debuut in een Nederlandse krant (Het Parool) en lijkt bovendien op de sociale media al niet meer weg te denken. Kennelijk weerspiegelt het woord een aspect van de tijdgeest. In de woorden van De Telegraaf:
Maar wat is dan het succes van een Instagram museum? (…) ‘Het levert mooie foto’s op en je hoeft er weinig moeite voor te doen. Je krijgt meer likes en reacties op Instagram als je foto op een bijzondere locatie is gemaakt en de foto zelf mooi en bijzonder is. En hoe meer likes en reacties, hoe meer dit je ego boost.’
Definitie
instagrammuseum (o, instagrammusea, instagrammuseums) lokatie die is ingericht als decor voor het maken selfies, die vervolgens via de sociale media kunnen worden verspreid, ontleend aan Engels Instagram museum
Geef een reactie