Wie met zijn e-auto te lang een laadplek bezet houdt, is niet alleen een bron van ergernis. In sommige gemeenten worden ook maatregelen getroffen tegen dergelijke onverlaten. Zoals een parkeerboete, die aan de laadpaalklever kan worden opgelegd. Elders, zo schrijft De Telegraaf vandaag, wordt onderzoek gedaan naar een speciaal tarief voor de elektrische langparkeerder:
In Utrecht is onderzoek gedaan naar een zogeheten ’connectietarief’, door extra kosten van 25 eurocent per uur te rekenen aan de auto-eigenaar die langer dan 24 uur geparkeerd staat. De Hogeschool van Amsterdam heeft onderzocht of dit kleef-kwartje invloed had op het laadpaalgedrag. Maar de resultaten waren door corona nog niet voldoende meetbaar.
Kleefkwartje is alleen al een interessant woord omdat het voeding geeft aan het voortbestaan van het woord kwartje, dat sinds de invoering van de euro niet meer verwijst naar een muntje, maar enkel nog naar een bedrag. Dat is trouwens meteen ook de zwakte van dit fraaie woord: hoeveel jongere mensen snappen nog dat met een kwartje een ‘kwart’ euro wordt bedoeld?
Definitie
kleefkwartje (het, -s) bedrag van 25 eurocent dat extra in rekening wordt gebracht aan bezitters van een elektrische auto die hun wagen langer dan nodig is aan de laadpaal gekoppeld houden
Geef een reactie