In Trouw schrijft mediacolumnist Kelli van der Waals vandaag over de Nederlandse influencers Eva Vlaardingerbroek. Ze schrijft onder meer over het uiterlijk van Vlaardingerbroek dat ze de kaaklijn van een animefiguur en de wimpers van een disneyprinses en zet Vlaardingerbroer zo min of meer weg als een synthetisch popje. (Als een mannelijke mediacolumnist zo’n beschrijving zou geven, zou hij hoogstwaarschijnlijk pek en veren oogsten, maar soit.) Vlaardingerbroek is internationaal actief en mocht onlangs op de Amerikaanse zender Fox vertellen over hoe ach en wee de Nederlandse boeren het hebben. Het filmpje daarvan werd miljoenen keren bekeken, en zelfs Elon Musk schijnt door dat filmpje inmiddels met de Nederlandse rodezakdoekendragers te sympathiseren.
Van der Waals is minder onder de indruk en schrijft:
De aandachtsdorstige Vlaardingerbroek [heeft] een rode zakdoek omgeknoopt (zie haar Twitter-profielfoto) en de boeren-ophitsing een internationale draai gegeven, vlak voor de protesten van komende zaterdag.
Aandachtsdorstig blijkt de afgelopen dertig jaar niet in een krant te hebben gestaan. Zelfs het zelfstandige naamwoord aandachtsdorst, waarvan het adjectief aandachtsdorstig virtueel is afgeleid, is in geen enkele krantentekst uit de afgelopen drie decennia te vinden. We kunnen er dus vanuitgaan dat aandachtsdorstig een nieuw woord is, of in elk geval een woord dat blijkbaar in onze morfologische catalogus van virtuele taalvormen aanwezig is en daar naar believen uit opgevist kan worden als alternatief voor het misschien wat minder salonfähige, maar wel courante woord aandachtsgeil.
Definitie
aandachtsdorstig (bijvoeglijk naamwoord) erop belust om aandacht te krijgen, m.n. van de media of van volgers op sociale media, synoniem aandachtsgeil
Geef een reactie