media-amplificatie

geplaatst in: Woord van de dag | 0

In zijn column schrijft NRC-redacteur Sjoerd de Jong vandaag over de normalisatie van het PVV-geluid. Hij gaat onder meer in op de kritiek dat de media het geluid van Wilders hebben genormaliseerd.

Dat lijkt me onbetwistbaar (…), maar het kan niet de hele verklaring zijn. Alsof kiezers van de PVV zonder media-amplificatie iets heel anders hadden willen vinden, een echo van het aloude idee van ‘vals bewustzijn’.

Media-amplificatie maakt zo vandaag zijn debuut in de krant. In een iets andere vorm hadden we het woord al weleens eerder gezien, namelijk socialemedia-amplificatie. Media-amplificatie verwijst naar het verschijnsel waarbij de media (de geschreven pers, maar ook radio en tv) de verspreiding en de impact van bepaalde ideeën versterken. Anders gezegd: als Wilders in de media was doodgezwegen, hadden we nu niet zo’n grote PVV gehad. Maar goed, Wilders is niet doodgezwegen, en wat we de afgelopen jaren zagen, is dat de media berichten over Wilders ook van elkaar overnamen, waardoor er nog meer aandacht voor zijn standpunten kwam.

Definitie

media-amplificatie (de, g.mv.) verschijnsel dat de media de aandacht voor een nieuwsfeit of een opinie vergroten, waardoor dit een belangrijker rol in de samenleving gaat spelen dan wanneer de media er geen aandacht aan zouden hebben besteed

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *