‘Digidwang leidt tot veel frustratie’, kopt de Telegraaf vandaag. Je kunt veel van die krant zeggen, maar de redacteuren weten wel altijd aansprekende woorden te gebruiken. Want digidwang – het door de overheid afgedwongen gebruik van digitale middelen, bijvoorbeeld voor het doen van belastingaangifte – is een woord dat bij menigeen een gevoelige snaar zal raken.
Digidwang komt in dit geval overigens niet uit de koker van de Telegraaf-redactie. Een paar dagen geleden maakte de Consumentenbond namelijk bekend actie te gaan voeren tegen de plannen van de overheid om alle post naar de burgers alleen nog maar digitaal te versturen en de communicatie van de burger met de overheid verregaand te digitaliseren. De naam van de campagne: Digidwang.
Digidwang is een goed gekozen, allitererend woord, dat niet veel uitleg behoeft en dat, vooral bij de oudere medemens, weleens populair zou kunnen worden, vooral als de Consumentenbond er de komende tijd campagne over gaat voeren.
Geef een reactie