Veel aankopen van modeartikelen vinden online plaats. Overdag wordt vooral mode gekocht via de pc, terwijl ’s avonds de meeste modeaankopen met behulp van een tablet tot stand komen. Tot zover niets verrassends. Deze week bleek echter dat ongeveer een kwart van de Nederlandse vrouwen ook weleens kleding koopt via hun smartphone. Vooral kledingstukken met een ‘laag risico’, zoals T-shirts, wordt vaak met behulp van de smartphone gekocht. Meestal vinden die aankopen ’s ochtends plaats, dus vóórdat men als kenniswerker plaatsneemt achter de pc.
Voor de vrouwen die met hun smartphone modeartikelen kopen, werd deze week het woord smartphonista geïntroduceerd. Dit van oorsprong Engelse woord is een porte-manteauwoord van smartphone en fashionista, waarbij dient te worden aangetekend dat het Engels het woord fashionista gevormd heeft door fashion (mode) te combineren met het Spaanse achtervoegsel –ista, zoals dat bekend geworden is dankzij exoitsche woorden als sandinista (sandinist) en unionista (unionist).
Het is niet de eerste keer dat op basis van fashionista een porte-manteauwoord wordt bedacht. Tijdens de recessie waren er bijvoorbeeld opeens recessionista’s, een woord dat waarschijnlijk in het Engels gevormd is door recession te combineren met fashionista, al is het in theorie ook mogelijk dat recessionista rechtstreeks geïnspireerd is op het Spaans, door recesión te combineren met het achtervoegsel –ista.
Smartphonista is in het Engels al tamelijk gewoon, maar in het Nederlands zal het woord zijn weg nog moeten zien te vinden. Maar gezien de almaar toenemende populariteit van de smartphone zou het woord best ingeburgerd kunnen raken.
Geef een reactie